SANTAI AJA: tutorial root xperia x8

Thursday, July 12, 2012

tutorial root xperia x8

assalamualaikum... lama x update blog lah... rindu lah.. apa boleh buat selama nie saya busy jer ngan study.. tanpa membuang masa.. saya nak ajar korang root xperia x8.. tertiba pula terbuka hati nak ajar korang ^^.. bila saya tgk2 kat blog2 yg lain.. x lengkap sngt.. saya sendiri susah nak ikut.. or ada link yg dah x boleh lagi nak download ^^v..

-suka saya ingatkan-
*jika korang x yakin nak buat... jgn sesekali untuk mencubanya ok...
*tutorial nie cuma untuk xperia x8
*saya tidak bertanggungjawab atas sebarang kerosakan sepanjang proses root di jalankan..
*insyallah,if korang ikut betul tutorial nie.. korang akan berjaya..

1) pastikan x8 korang mempunyai
-latest build number : 2.1.1.A.0.6
-latest baseband version : M76XX-TSNCJOLYM-53404015
(pastikan di hujung ada 015)

cara nak check : pergi setting > about phone

2) jika korang xda bnda yang kat step 1.. korang kena download pc companion kat sini lpas korang install korang connect x8 korang kat pc.. dan tekan update..

3) jika step 1 xda masalah.. korang boleh terus ke step 3... korang kena download superoneclick









saya suka pakai yang version lama.. terpulang kat korang nak pakai yang mana k... lpas 2 korang extract file superoneclick...

4) kemudian korang masuk
-setting > application dan korang tick enable unknown source
-setting > application > development dan korang tick enable usb debugging


5) connect x8 korang kat pc dan pilih charge phone.


6) last step korang buka superoneclick....



korang tekan root... tunggu sehingga selesai.. dan tekan yes untuk sebarang soalan yang keluar semasa root..

ok sekarang x8 korang dah berjaya d root... <3



Facebook Comment Source : santai aja